Inkluderet i prisen
Togbillet til/fra Düsseldorf inkl. pladsbillet
Bustransfer banegård-skib t/r
7 nætter i valgt kahytskategori på M/S Aurora
Helpension ombord startende med aftensmaden på dag 1 og sluttende med morgenmad på dag 8
Udflugter ifølge program
Erfaren dansk rejseleder på hele rejsen
Drikkevarer (drikkevarepakker kan tilkøbes hjemmefra)
Service-fee, som omfatter obligatoriske drikkepenge på 9 euro/nat pr. person som afregnes lokalt/ombord.
Drikkepenge til lokalguider og chauffører
Afbestillings- og rejseforsikring Læs mere
Tillæg på M/S Aurora:
Skibets drikkevarepakke kr. 1.150
Drikkevarerne serveres i restaurant og bar i tidsrummet 9:00-24. Ved køb skal alle personer på bestillingen tilvælge drikkevarepakken. Specialkaffe, vand på flaske samt minibar er ikke inkluderet!
Skibets all inclusive pakke kr. 1.800
Drikkevarerne serveres i restaurant og bar i tidsrummet 9:00-24. Ved køb skal alle personer på bestillingen tilvælge drikkevarepakken. Visse mærker af spiritus samt cocktails og minibar er ikke inkluderet!
Togrejse fra Danmark til Düsseldorf
Vi starter rejsen bekvemt fra enten København eller Aarhus, hvor vi tager plads i toget mod Hamborg. Der er mulighed for påstigning flere steder undervejs. Midt på dagen skifter vi nemt tog i Hamborg og vores rejseleder viser naturligvis vej fra det ene tog til det andet. Undervejs fra Hamborg til Düsseldorf medfører toget en bistrovogn, hvor der vil være mulighed for at købe frokost.
Allerede sidst på eftermiddagen ankommer vi til Düsseldorf. Transfer til skibet, som venter på os.
Vel fremme ved skibet mødes vi af den veloplagte besætning, som sørger for at bringe vores bagage til kahytterne. Vi bliver præsenteret for skibets besætning og turens program gennemgås, inden vi nyder det første af en lang række lækre måltider ombord.
Om aftenen begynder vores sejlads på Rhinen med kursen sat mod Koblenz.
Koblenz (08:00-14:00) – Rüdesheim (21:00-
Vi nyder morgenmaden ombord imens vi ankommer til Koblenz. Om formiddagen tager vi på byvandring i Koblenz og går en tur ud til Deutsches Eck, hvor floderne Rhinen og Mosel mødes.
Efter et par timer på egen hånd (mulighed for at tage en tur med svævebanen over Rhinen) mødes vi ombord til frokost.
Vi sejler nu på ”Den Romantiske Rhin”, en særlig smuk del af Rhinen, som er på UNESCO's Verdensarvsliste. Det dramatiske landskab er som taget ud af et folkeeventyr - smukke skiferbjerge med vinmarker på terrasser, middelalderborge på hver anden bakketop og maleriske vinlandsbyer med bindingsværkshuse og gotiske kirker.
Vi passerer også Rhinens smalleste sted med den berømte Lorelei-klippe, hvor stærk strøm og skjulte klipper i vandet tidligere forårsagede mange forlis.
Vi ankommer til den skønne vinby Rüdesheim efter middagen ombord, og for de som har lyst er der god mulighed for lidt tid på egen hånd, f.eks. til en tur gennem den festlige Drosselgasse, hvor vinstuer og caféer ligger som perler på en snor.
Rüdesheim (-13:00) og Boppard (17.30-)
Efter morgenmaden går vi den korte tur til centrum, hvor vi tager svævebanen op til Niederwald-mindesmærket, der ligger højt med en fantastisk udsigt over byen og Rhin-dalen. Tilbage i byen er der lidt tid til at kigge på de små butikker – eller eventuelt på egen hånd besøge det underholdende Musikmekaniske Kabinet.
Vi spiser en god frokost ombord og nyder endnu engang den smukke sejlads på Rhinen.
Sidst på eftermiddagen ankommer vi til Boppard, som er en af de mange idylliske byer ved Rhinen. Byen har rødder tilbage til tiden, hvor romerne huserede på disse kanter.
Vi tager på en kort byvandring i byens hyggelige centrum, som domineres af meget velholdte bindingsværkshuse. Flere af disse er mere end 500 år gamle!
Vi slutter turen af i et ”Weinkellerei” for Boppard er ikke kun en smuk by – det er også en af de store byer i vinproduktionen langs Rhinen. I kælderen skal vi naturligvis smage på en række af de gode vine.
Skibet ligger i Boppard natten over, så efter middagen ombord er der god mulighed for at gå en aftentur i byen.
Boppard (-12:00) og Cochem (21:00)
Om formiddagen kan nyde lidt ekstra tid i Boppard inden der venter en dejlig afslappende dag ombord. Vi lægger fra kaj ved frokosttid, og starter sejladsen på den smukke Mosel-flod. Vi skal gennem mange sluser og på begge sider af floden ser vi de mange vinmarker, som området er kendt for. Midt på aftenen ankommer vi til Cochem, som ligger smukt med Reichsburg-slottet stolt knejsende over byen.
Cochem (-13:00) og Andernach (21:00-)
I Cochem venter en dejlig byrundtur til fods. Herefter er der tid på egen hånd - vi kan anbefale et besøg i Reichsburg-slottet eller en tur med svævebanen til Pinner-korset. Der er også mulighed for at slentre en tur i byen og kigge på butikker. Imens vi spiser frokost på skibet, begyndes sejladsen ned af Mosel.
Glæd dig til endnu en eftermiddag omgivet af vinmarker, små hyggelige byer og passage gennem adskillige sluser. Sidst på eftermiddagen gøres et kort teknisk ophold i Koblenz, hvorefter vi atter sejler ud på Rhinen med kursen sat mod nord. Midt på aftenen ankommer vi til i Andernach, hvor skibet ligger natten over.
Andernach (-13:00) og Bonn (15:00-
Vi nyder et par timer i Andernach, som menes grundlagt helt tilbage i romertiden. Imens vi spiser frokost sejler vi til Bonn, som vi når allerede midt på eftermiddagen. Byen var fra 1949 og frem til 1990 hovedstad for det daværende Vesttyskland og herefter frem til 1999 hovedstad for hele Tyskland inden Berlin i 1999 atter blev hovedstad.
Byen er dog mindst lige så kendt for at være Beethovens fødested.
Vi tager på byvandring i byen – og ser også byens flotte rokokorådhus.
Bonn (-12:00) og Køln (14:00-22:00)
Fik du ikke i går set Bonns fine rådhusplads, så er der muligheden denne formiddag på egen hånd. Vi mødes til frokost på skibet og først på eftermiddagen ankommer vi til Köln, som breder sig på begge sider af Rhinen. Vi tager på byrundtur til fods i Köln, som har været en vigtig storby lige siden antikken, hvor byen havde mindst 25.000 indbyggere. Over tre kilometer af den antikke bymur kan stadigvæk ses. I Middelalderen var Köln en af Europas største og vigtigste byer, og endvidere et vigtigt valfartssted for pilgrimme på grund af de formodede relikvier af De Hellige Tre Konger.
Under 2. Verdenskrig blev det meste af den gamle bydel ødelagt, men Kölns rige historie fra romertid over middelalder er, på grund af omhyggelig genopbyggelse, tydelig at se i bybilledet i dag. I indre by er der 12 romanske kirker - flere end i nogen anden europæisk by. Den 157 meter høje Kölner Dom er i øvrigt Tysklands mest besøgte turistattraktion.
Düsseldorf og hjemrejse
Allerede om natten lægger skibet atter til i Düsselforf og efter morgenmaden ombord er det tid til at sige farvel til skibets besætning og begive os mod banegården.
Her sætter vi os på et af de moderne og hurtige ICE-tog med kurs mod Hamburg – og derfra med IC3 videre hjem mod Danmark.
OBS: 2 afgange samme dag med forskellige rejsetidspunkter på udrejsen. Dit rejsetidspunkt fremgår på din billet.
SJÆLLAND/FYN/JYLLAND | AFREJSE | HJEMKOMST |
Københavns Hovedbanegård | 05.26 | 19.34 |
Ringsted Station | 05.52 | 19.02 |
Odense Station | 06.36 | 18.09 |
Kolding Station | 07.15 | 17.41 |
Padborg Station | 07.59 | 16.53 |
SJÆLLAND/FYN/JYLLAND | AFREJSE | HJEMKOMST |
Københavns Hovedbanegård | 09.26 | 19.34 |
Ringsted Station | 09.52 | 19.02 |
Odense Station | 10.36 | 18.09 |
Kolding Station | 15.15 | 17.41 |
Padborg Station | 11.59 | 16.53 |
OBS: 2 afgange samme dag med forskellige rejsetidspunkter på udrejsen. Dit rejsetidspunkt fremgår på din billet.
JYLLAND | AFREJSE | HJEMKOMST |
Aarhus Station | 07.39 | 21.55 |
Skanderborg Station | 07.51 | 21.30 |
Horsens Station | 08.06 | 21.10 |
Vejle Station | 08.22 | 20.44 |
Fredericia Station | 08.40 | 20.14 |
Kolding Station | 08.55 | 20.00 |
Vojens Station | 09.21 | 19.35 |
Padborg Station | 09.53 | 19.00 |
JYLLAND | AFREJSE | HJEMKOMST |
Aarhus Station | 07.39 | 21.55 |
Skanderborg Station | 07.51 | 21.30 |
Horsens Station | 08.06 | 21.10 |
Vejle Station | 08.22 | 20.44 |
Fredericia Station | 08.40 | 20.14 |
Kolding Station | 08.55 | 20.00 |
Vojens Station | 09.21 | 19.35 |
Padborg Station | 09.53 | 19.00 |
Som deltager på et flodkrydstogt skal man være opmærksom på, at rejsens gennemførelse i overensstemmelse med programmet kan afhænge af naturens luner. Det er derfor vigtigt, at man på et flodkrydstogt er indstillet på disse forhold, som bl.a. kan medføre, at ekstraordinært lav eller høj vandstand kan betyde ændringer i skibets sejlplan og dermed have indflydelse på gennemførelsen af rejsens program. Ligeledes, kan høj vandstand betyde, at soldækket lukkes af sikkerhedsmæssige årsager - eksempelvis grundet passage af broer med lav frihøjde. Dog sejler vi kun på strækninger, som oftest benyttes til flodkrydstogter, og vi oplever derfor normalt ikke problemer i forbindelse med skiftende vandstand.
På alle floder er skibene underlagt de enkelte slusers åbningstider. Oftest er slusetiderne bestilt i forvejen, men alligevel kan der, ved eksempelvis eftersyn eller reparationsarbejde, opstå forsinkelser.
Vi forsøger altid at give vores gæster mest mulig tid i de byer og ved de seværdigheder, som besøges. Man må derfor være indstillet på, at forhold omkring sluserne eller vandstanden på floderne, som vil forsinke eller direkte forhindre gennemførelsen af turens program, kan medvirke, at man tilbagelægger visse strækninger i bus frem for med skibet, uden at dette kan betragtes som en mangel ved rejsen.
Kontakt Best Travel
Mangler du hjælp eller har du spørgsmål til vores rejser? Udfyld formularen og vi vil vende tilbage hurtigst muligt.
Vi bestræber os på at besvare alle henvendelser indenfor 2 hverdage.