coronavirus

Om rejser og coronavirus

Har du spørgsmål til coronavirussens betydning for afviklingen af din rejse? Vi har på denne side samlet svar på en lang række af de typiske spørgsmål, som vi dagligt modtager fra vores gæster.

Finder du ikke svar på dit spørgsmål, er du velkommen til at kontakte os pr. tlf. 7020 9899 eller udfylde formularen nederst på siden, hvorefter vi vil kontakte dig.

De fleste af vore rejsemål er nu igen åbne - de sidste forventes at åbne indenfor kort tid.

Udenrigsministeriet opdaterer deres rejsevejledninger ugentligt  - typisk hver fredag. Allerede nu er så godt som alle lande i Europa (med undtagelse af Storbritannien) atter åbne.

Rejsevejledningerne gælder som udgangspunkt 14 dage frem. Det betyder med andre ord, at en rejse bliver annulleret, hvis Udenrigsministeriet 14 dage (eller mindre) før afrejsedatoen fraråder rejser til det pågældende land eller område og farvelægger dette orange (ikke skraveret orange) eller rødt.

Som altid - vi kontakter dig direkte, hvis din rejse er berørt af de gældende rejsevejledninger.

Du finder svar på en lang række spørgsmål knyttet hertil længere nede på siden.

Senest opdateret: 26. juli 2021

Oftest stillede spørgsmål

Genåbningsplanen for rejser er baseret på, at alle rejsende enten er blevet vaccineret mod Covid-19 eller testet negativ lige før afrejsen.

For at kunne dokumentere dette, anbefaler vi, at du medbringer dit coronapas på rejsen. Dette kan gemmes som en app på din telefon eller medbringes i udprintet format.

Vi informerer altid berørte gæster direkte om reglerne for netop deres rejsemål - ligesom vi naturligvis holder denne side ajourført.

Hvis du ikke er færdig-vaccineret skal du lade dig teste kort før afrejsen, således du medbringer et "frisk" testresultat til rejsen. Mange lander kræver, at testen skal være en PCR-test (den med podning i halsen).

I din afrejseinformation, som du modtager 7 dage før afrejsen, vil vi fremsende gældende krav for netop dit rejsemål.

Best Travel vil informere sine gæster herom direkte ca. 7 dage før afrejsen, såfremt der for dit rejsemål skal udfyldes en formular på forhånd.

 

Vi anbefaler desuden, at du altid - uanset transportform og rejsemål - medbringer mundbind, da lokale restriktioner kan ændres med kort varsel.

 

Vi anbefaler også, at du gør brug af Udenrigsministeriets "Danskerliste". Du kan læse mere herom her: https://um.dk/da/rejse-og-ophold/rejse-til-udlandet/danskerliste/

Det gør du lige her på denne side, som vi opdaterer løbende.  Du er naturligvis altid velkommen til at kontakte os, men den seneste information vil altid fremgå af hjemmesiden, og du vil således oftest kunne få svar på dine spørgsmål her.

Sker der ændringer på din rejse, bliver du naturligvis kontaktet direkte.

Omtrent 7 dage før din afrejse udsender vi også vores afrejseinformation. Den vil også indeholde seneste opdaterede retninglinjer for COVID-19.

Det er også en god idé at holde sig orienteret på Udenrigsministeriets hjemmeside for rejsevejledninger.

Ja, det kan du trygt gøre. Hvis Udenrigsministeriet fortsat fraråder rejser til dit rejsemål 14 dage før afrejsen, annullerer vi rejsen og refunderer det indbetalte beløb. Dette gælder også, selvom du bestilte rejsen på et tidspunkt, hvor man frarådede rejser til området.

Fordi vi i al beskedenhed mener, at vi kan give dig den største grad af tryghed i forbindelse med rejsen:

  • Best Travel har mere end 20 år på bagen - og er økonomisk velfunderet. 
  • Best Travel er medlem af Danmarks Rejsebureau Forening
  • Best Travel er medlem af Rejsegarantifonden
  • Best Travel har danske rejseledere på alle rejser og flodkrydstogter!
  • Best Travel har dansk betjent vagttelefon 24/7
  • Best Travel følger altid - og uden undtagelse - rejsevejledningerne fra Udenrigsministeriet
  • Best Travel tilbyder altid refundering, hvis rejsen annulleres på grund af rejsevejledningerne
  • Best Travel refunderer hurtigt - der går højst 14 dage til du har pengene på din konto - og ofte endda kun ganske få dage!
  • Best Travel har vore gæsters tryghed og sikkerhed i højsædet - bedøm selv, ved at læse vore gæsters tilbagemeldinger på Trustpilot!

Best Travel følger naturligvis altid retningslinierne udsendt af de enkelte lande på rejsen.

Generelt har vi dog fokus på:

  • Flere tomme sæder i bussen end normalt sikrer god afstand . På visse destinationer får alle alene-rejsende et tomt sæde ved siden af sig i busserne (afhængig af nationale regler)
  • Rejselederen vil løbende have adgang til nye retningslinjer fra myndighederne i forhold til god hygiejne og information om symptomer.
  • Der vil være adgang til håndsprit i alle busser - og vi vil aktivt opfordre vore gæster til at bruge det.
  • Der vil blive indlagt ekstra tid til håndafspritning/håndvask på pausesteder og efter diverse besøg
  • Forplejning vil i øget omfang ske som tallerkenanretninger.
  • Sikre opdateret information tilpasset rejsevejledningen til de enkelte lande. Denne information vil blive fremsendt sammen med din afrejseinformation, som du modtager 7 dage inden afrejsen!
  • At opfordre vore gæster til - uanset transportform og rejsemål - at medbringe mundbind. Lokale regler og forhold kan ændre sig hurtigt, og derfor er det altid en god idé at have ekstra mundbind med på rejsen!

Er der under 14 dage til din afrejse, vil vi kontakte dig og informere dig om, hvordan det indbetalte beløb tilbagebetales. Bemærk, at det kun er muligt at annullere en rejse med henvisning til Udenrigsministeriets rejsevejledninger, hvis der er mindre end 14 dage til afrejse.

 

Det er kun orange (ikke skraveret orange) og røde rejsevejledninger, som giver muligheden for at annullere. Rejser til lande med grønne og gule rejsevejledninger gennemføres.

Er rejsemålet farvet skraveret orange, er det Udenrigsministeriets måde at oplyse på, at der kan være væsentlige indrejserestriktioner i landet - eksempelvis at landet kræver, at man er færdigvaccineret. Bliver dit rejsemål farvet skraveret orange, vil Best Travel kontakte dig ca 14 dage før afrejsen og oplyse nærmere.

Ja, det kan du være helt sikker på.

 

Bliver en rejse annulleret fra vores side, vil vi altid tilbyde refundering. Du kan forvente at få dine penge retur senest 14 dage efter, at vi har annulleret din rejse - og ofte endda efter blot få dage.

 

Bemærk dog, at såfremt du har betalt rejsen med et gavekort, vil refunderingen også ske på et gavekort.

Ja, du kan jf. vores betingelser (punkt 5.3) indtil 90 dage før afrejsen ganske gratis flytte din rejse til en senere afrejsedato (og/eller andet rejsemål, hvis det ønskes)

 

Mellem 61-90 dage før afrejsen kan det lade sig gøre mod et gebyr på kr. 1.000 pr. bestilling (ikke pr. person). Er der under 60 dage til afrejse, kan vi desværre ikke længere tilbyde at flytte din afrejsedato.

 

Generelt: Ovenstående gælder ikke på rejser, hvori der indgår MSC-krydstogter eller på oversøiske rejser.

 

Vælger du at flytte din rejse til en dyrere afrejsedato, skal du betale prisforskellen. Vælger du at flytte din rejse til en billigere afrejsedato, får du naturligvis rejsen til den billigere pris.

 

Hvis du ønsker at annullere din rejse på et tidspunkt, hvor Udenrigsministeriet hverken fraråder alle rejser – eller fraråder rejser specifikt til dit rejsemål med afrejse indenfor de næste 14 dage - vil annulleringen ske i henhold til vores almindelige betingelser (Punkt 6.2.) og dermed udelukkende mod gebyr.

Ja, det skal du. Ellers vil din rejse blive annulleret, og det indbetalte depositum går tabt. Dette bekræftes også af Forbrugerrådet og Rejsegarantifonden. Du kan læse mere herom hos Rejsegarantifonden

Vi udsender som altid afrejseinformation ca 7 dage før hver afrejse. I denne information vil vi også oplyse om eventuelle særlige regler for netop din rejse.

 

OBS: Det er fortsat obligatorisk for alle gæster at bære mundbind fra ankomsten til afrejselufthavnen til du er ude af lufthavnens område på rejsemåledet - og naturligvis omvendt på hjemrejsen! Med andre ord skal du bære mundbind overalt i lufthavnen samt på selve flyvningen. Det gælder også selvom Danmark har lempet på reglerne for brug af mundbind.

 

Vi anbefaler, at du medbringer mundbind hjemmefra!

Har du brug for hjælp?

Kontakt Best Travel

Mangler du hjælp eller har du spørgsmål til vores rejser? Udfyld formularen og vi vil vende tilbage hurtigst muligt.

Vi bestræber os på at besvare alle henvendelser indenfor 2 hverdage.

Har du spørgsmål til, hvordan COVID-19 kan påvirke din rejse, henviser vi til Om rejser og coronavirus

Din henvendelse