I Best Travel har ansvarlighed altid været prioriteret højt. Vi har siden vores start for mere end 20 år siden taget ansvar for flere hundredtusinder af gæsters rejser – og vi har været vores ansvar bevidst både når rejsen, som den jo oftest gør, forløb helt planmæssigt, men også når noget uventet skete.
Har rejsen haft fejl eller mangler, kompenserer vi altid efter gældende retningslinjer, og som medlem af Danmarks Rejsebureau Forening følger vi naturligvis også altid afgørelser truffet af Pakkerejse-Ankenævnet. Vores medlemskab af Rejsegarantifonden i Danmark har der ligeledes heller aldrig været tvivl om.
Corona-krisen fik os ikke til at ændre på vores ansvarsfølelse. Vi refunderede alle gæster som var berørt af nedlukningen og de restriktive vejledninger, og det var altid indenfor de oplyste 14 dage.
Vi har desuden løbende forbedret vores vilkår og fleksibilitet for ombookning, og på den måde skabt tryggere rammer for de gæster, som gik med tanken om evt. at ændre rejsemål eller afrejsedato.
Men ansvarligheden gælder ikke kun overfor vores gæster! Det ses også ved forholdet til vores leverandører, medarbejdere og til verden omkring os. Alle parametre er afgørende for os.
Best Travel er ejet af den svenske familieejede koncern, Stena. Bæredygtighed, etik og socialt ansvar er ikke blot luftige begreber, men vigtige pointer, som indgår i den daglige drift, og du kan læse mere om hvert punkt herunder.
Best Travel er i gang med et omfattende certificeringsprogram i samarbejde med den uvildige organisation Travelife, som omfatter en gennemgang af mere end 200 interne processer, der skal fremme bæredygtige initiativer og arbejdsgange internt i virksomheden. Det er en omfattende proces, som skal revurderes jævnligt. Du vil her på siden hele tiden kunne se vores aktuelle fremgang på området.
Bæredygtig ledelse
Juridiske krav
Fair forretningsmetoder
Arbejdsforhold og menneskerettigheder (både på kontoret i Danmark og på vore destinationer)
Samfundsmæssige relationer
Miljø (både på kontoret i Danmark og på vore destinationer)
Indkøb
Vand
Energi
Affald
Uddannelse og højnelse af bevidstheden om bæredygtighed
Transport
Indkvartering m.m.
Ekskursioner og aktiviteter
Lokale partnere og repræsentanter
Guider og gruppeledere
Destinationer
Forbrugerrettigheder
Generelt benytter vi os i videst mulige omfang af direkte flyvninger, og undgår dermed længere flyvninger med mellemlandinger undervejs. Hos flyselskaber med flere forskellige klasser ombord, er vores pris altid i økonomiklassen, som sikrer, at flykapaciteten udnyttes bedst muligt, hvilket er med til at gøre flyrejser mere bæredygtige.
I 2021 har vi tilføjet rejser med togtransport til rejsemålet til vores portefølje. Togrejserne går primært til Tyskland, hvor alle hovedstrækninger er elektrificeret. Her køres bl.a. med Deutsche Bahns ICE- højhastighedstog (primært ICE 3 og ICE 4).
Togrejsen giver desuden gæsten mulighed for at iagttage de skiftende landskaber undervejs, i kombination med en komfortabel transportform med god benplads og muligheden for bevæge sig frit rundt i toget.
Alle Best Travels medarbejdere har adgang til vores Code of Conduct-materiale, som internt i koncernen er omtalt som Dan’s hvide bog – opkaldt efter ejer, Dan Steen Olsson. Denne gennemgår grundigt vores værdisæt indenfor en lang række etiske problemstillinger – herunder bestikkelse og underbetaling, ligesom der også findes en whistleblower-ordning, således at alle medarbejdere helt anonymt kan angive eventuelle uregelmæssigheder. Læs mere her: whitebookportal.stena.com
Best Travel efterlever desuden det etiske værdisæt udarbejdet af Danmarks Rejsebureau Forening.
At rejse mere bæredygtigt er et fælles projekt, som involverer både os som rejsebureau samt vore samarbejdspartnere. Men er er også meget du kan gøre som gæst på vore rejsemål - herunder er blot nogle få eksempler:
Generelt opfordrer vi altid til, at man på rejsen køber lokalt. Nyd frokosten på den lokale restaurant på hjørnet istedet for i en velkendt kæderestaurant. Det både gavner lokalmiløjet og giver dig højst sandsynligt også en bedre rejseoplevelse.
Selvom Best Travel hverken ejer egne hoteller, fly, skibe eller busser, så ligger også socialt ansvar os meget på sinde. Best Travel vil i årene fremad tilrette leverandørkontrakter således, at de i stadig større grad tager hensyn til FN’s verdensmål. Netop FN har i deres organisation for international turisme UNWTO indarbejdet disse mål i en kontekst, som omhandler turisme.
Der findes flere steder, hvor du har mulighed for at kompensere for den mængde CO2, som din flyrejse udleder. Best Travel anbefaler den international anerkendte organisation South Pole. Du kan herunder beregne hvad netop din ejse udleder af CO2 - og bliver givet muligheden for flere måder at kompensere herfor - eksempelvis ved at støtte skovrejsning