coronavirus

Om rejser og coronavirus

Skal jeg bruge mundbind på rejsen? Får jeg mine penge tilbage, hvis min rejse annulleres? Skal jeg være vaccineret for at rejse? Skal jeg vise coronapas? Skal jeg udfylde en indrejseformular? Hvad betyder farverne i rejsevejledningerne? Disse spørgsmål og mange flere finder du svar på her på siden. Her gennemgår vi COVID-19s betydning for afviklingen af vores rejser.

Har du yderligere spørgsmål, som du ikke får besvaret her på siden, er du velkommen til at kontakte os pr. tlf. 7020 9899 eller udfylde formularen nederst på siden, hvorefter vi vil kontakte dig.

Vaccination = Du kan rejse

Best Travels information tager udgangspunkt i, at man som rejsende er færdigvaccineret mod COVID-19.

Hovedreglen er, at din færdigvaccination er gyldig i 9 måneder efter sidste stik. Herefter er din færdigvaccination kun gyldig, hvis du har fået 3. dosis booster-vaccine (2. dosis ved Johnson & Johnson). 

Er du ikke vaccineret vil du på flere rejsemål kunne rejse med en negativ PCR-test - men du skal så gennemgå reglerne på Udenrigsministeriets hjemmeside.

OBS: På alle rejser opfordres du fortsat til at medbringe dit coronapas som dokumentation for din vaccination. Ingen af vore rejsemål kræver, at man har fået 4. stik!

Vi informerer alle gæster direkte om reglerne - men herunder finder du kravene som de er lige nu netop for dit rejsemål (se længere nede på siden).  

Senest opdateret: 28.  oktober 2022

COVID-19 - Oftest stillede spørgsmål

Nej, det skal du generelt ikke.

Men - du bør i hvert fald fortsat medbringe mundbind på rejsen, da reglerne kan ændres med kort varsel.

Mere generelt kan det nævnes, at du kan som gæst forvente at skulle bruge mundbind i bl.a. lufthavne i udlandet og i offentlig transport samt ved eventuelle besøg ved læge/sygehus.


Vi anbefaler, at du medbringer mundbind hjemmefra.

Ja, det kan du være helt sikker på.

Bliver en rejse annulleret fra vores side, vil vi altid tilbyde refundering. Du kan forvente at få dine penge retur senest 14 dage efter, at vi har annulleret din rejse - og ofte endda efter blot få dage.

Bemærk dog, at såfremt du har betalt rejsen med et gavekort, vil refunderingen også ske på et gavekort.

Hvis du ønsker at annullere din rejse på et tidspunkt, hvor Udenrigsministeriet hverken fraråder alle rejser – eller fraråder rejser specifikt til dit rejsemål med afrejse indenfor de næste 14 dage - vil annulleringen ske i henhold til vores almindelige betingelser (punkt 6.2.) og dermed udelukkende mod gebyr.

Best Travel gennemfører ikke rejser til rejsemål, hvor man som færdigvaccineret skal i karantæne ved ankomsten.  Med andre ord vil din rejse blive annulleret af Best Travel hvis der 14 dage før din afrejse er krav om karantæne ved ankomsten til rejsemålet eller hjemkomsten til Danmark - selv hvis man er færdigvaccineret.

Hvis Udenrigsministeriet fraråder rejser til dit rejsemål OG der er under 14 dage til din afrejse, vil vi kontakte dig og informere dig om, hvordan det indbetalte beløb tilbagebetales. Bemærk, at det kun er muligt at annullere en rejse med henvisning til Udenrigsministeriets rejsevejledninger, hvis der er mindre end 14 dage til afrejse.

Det er kun orange og røde rejsevejledninger, som giver muligheden for at annullere. Rejser til lande med grønne og gule rejsevejledninger gennemføres.

 

Ja, det kan du trygt gøre. Hvis Udenrigsministeriet fortsat fraråder rejser til dit rejsemål 14 dage før afrejsen, annullerer vi rejsen og refunderer det indbetalte beløb. Dette gælder også, selvom du bestilte rejsen på et tidspunkt, hvor man frarådede rejser til området.

Hvis du får symptomer, der kan give mistanke om COVID-19, imens du rejser med Best Travel, skal du selvisolere og kontakte:

- Vores rejseleder.

- De lokale sundhedsmyndigheder, og følge deres anvisninger.

- Din rejseforsikring.

Kontakten bør foregå telefonisk eller på anden måde elektronisk. 

Hvert land har sine egne regler for karantæne etc. og du finder disse regler på Udenrigsministeriets hjemmeside.

Ja, du kan jf. vores betingelser (punkt 5.3) indtil 90 dage før afrejsen ganske gratis flytte din rejse til en senere afrejsedato (og/eller andet rejsemål, hvis det ønskes)

 

Mellem 61-90 dage før afrejsen kan det lade sig gøre mod et gebyr på kr. 1.000 pr. bestilling (ikke pr. person). Er der under 60 dage til afrejse, kan vi desværre ikke længere tilbyde at flytte din afrejsedato.

 

Generelt: Ovenstående gælder ikke på rejser, hvori der indgår MSC-krydstogter eller på oversøiske rejser.

 

Vælger du at flytte din rejse til en dyrere afrejsedato, skal du betale prisforskellen. Vælger du at flytte din rejse til en billigere afrejsedato, får du naturligvis rejsen til den billigere pris.

 

Ja, det skal du. Ellers vil din rejse blive annulleret, og det indbetalte depositum går tabt. Dette bekræftes også af Forbrugerrådet og Rejsegarantifonden. Du kan læse mere herom hos Rejsegarantifonden

Fordi vi i al beskedenhed mener, at vi kan give dig den største grad af tryghed i forbindelse med rejsen:

 

  • Best Travel har mere end 20 år på bagen - og er økonomisk velfunderet. 
  • Best Travel er medlem af Danmarks Rejsebureau Forening
  • Best Travel er medlem af Rejsegarantifonden
  • Best Travel har danske rejseledere på alle rejser og flodkrydstogter
  • Best Travel har dansk betjent vagttelefon 24/7
  • Best Travel følger altid - og uden undtagelse - rejsevejledningerne fra Udenrigsministeriet
  • Best Travel tilbyder altid refundering, hvis rejsen annulleres på grund af rejsevejledningerne
  • Best Travel refunderer hurtigt - der går højst 14 dage til du har pengene på din konto - og ofte endda kun ganske få dage.
  • Best Travel har vore gæsters tryghed og sikkerhed i højsædet - bedøm selv, ved at læse vore gæsters tilbagemeldinger på Trustpilot
Skal jeg bruge mundbind på rejsen?

Nej, det skal du generelt ikke.

Men - du bør i hvert fald fortsat medbringe mundbind på rejsen, da reglerne kan ændres med kort varsel.

Mere generelt kan det nævnes, at du kan som gæst forvente at skulle bruge mundbind i bl.a. lufthavne i udlandet og i offentlig transport samt ved eventuelle besøg ved læge/sygehus.


Vi anbefaler, at du medbringer mundbind hjemmefra.

Får jeg mine penge retur, hvis rejsen annulleres?

Ja, det kan du være helt sikker på.

Bliver en rejse annulleret fra vores side, vil vi altid tilbyde refundering. Du kan forvente at få dine penge retur senest 14 dage efter, at vi har annulleret din rejse - og ofte endda efter blot få dage.

Bemærk dog, at såfremt du har betalt rejsen med et gavekort, vil refunderingen også ske på et gavekort.

Hvad koster det at annullere min rejse?

Hvis du ønsker at annullere din rejse på et tidspunkt, hvor Udenrigsministeriet hverken fraråder alle rejser – eller fraråder rejser specifikt til dit rejsemål med afrejse indenfor de næste 14 dage - vil annulleringen ske i henhold til vores almindelige betingelser (punkt 6.2.) og dermed udelukkende mod gebyr.

Hvad hvis der kommer krav om karantæne?

Best Travel gennemfører ikke rejser til rejsemål, hvor man som færdigvaccineret skal i karantæne ved ankomsten.  Med andre ord vil din rejse blive annulleret af Best Travel hvis der 14 dage før din afrejse er krav om karantæne ved ankomsten til rejsemålet eller hjemkomsten til Danmark - selv hvis man er færdigvaccineret.

Hvad sker der, hvis Udenrigsministeriet fraråder rejser til mit rejsemål?

Hvis Udenrigsministeriet fraråder rejser til dit rejsemål OG der er under 14 dage til din afrejse, vil vi kontakte dig og informere dig om, hvordan det indbetalte beløb tilbagebetales. Bemærk, at det kun er muligt at annullere en rejse med henvisning til Udenrigsministeriets rejsevejledninger, hvis der er mindre end 14 dage til afrejse.

Det er kun orange og røde rejsevejledninger, som giver muligheden for at annullere. Rejser til lande med grønne og gule rejsevejledninger gennemføres.

 

Kan jeg bestille en rejse til et land, som man i øjeblikket fraråder rejser til?

Ja, det kan du trygt gøre. Hvis Udenrigsministeriet fortsat fraråder rejser til dit rejsemål 14 dage før afrejsen, annullerer vi rejsen og refunderer det indbetalte beløb. Dette gælder også, selvom du bestilte rejsen på et tidspunkt, hvor man frarådede rejser til området.

Hvis jeg bliver syg på rejsen

Hvis du får symptomer, der kan give mistanke om COVID-19, imens du rejser med Best Travel, skal du selvisolere og kontakte:

- Vores rejseleder.

- De lokale sundhedsmyndigheder, og følge deres anvisninger.

- Din rejseforsikring.

Kontakten bør foregå telefonisk eller på anden måde elektronisk. 

Hvert land har sine egne regler for karantæne etc. og du finder disse regler på Udenrigsministeriets hjemmeside.

Kan jeg flytte min rejse?

Ja, du kan jf. vores betingelser (punkt 5.3) indtil 90 dage før afrejsen ganske gratis flytte din rejse til en senere afrejsedato (og/eller andet rejsemål, hvis det ønskes)

 

Mellem 61-90 dage før afrejsen kan det lade sig gøre mod et gebyr på kr. 1.000 pr. bestilling (ikke pr. person). Er der under 60 dage til afrejse, kan vi desværre ikke længere tilbyde at flytte din afrejsedato.

 

Generelt: Ovenstående gælder ikke på rejser, hvori der indgår MSC-krydstogter eller på oversøiske rejser.

 

Vælger du at flytte din rejse til en dyrere afrejsedato, skal du betale prisforskellen. Vælger du at flytte din rejse til en billigere afrejsedato, får du naturligvis rejsen til den billigere pris.

 

Skal jeg fortsat betale restbeløbet på rejsen?

Ja, det skal du. Ellers vil din rejse blive annulleret, og det indbetalte depositum går tabt. Dette bekræftes også af Forbrugerrådet og Rejsegarantifonden. Du kan læse mere herom hos Rejsegarantifonden

Hvorfor skal jeg bestille min næste rejse hos Best Travel?

Fordi vi i al beskedenhed mener, at vi kan give dig den største grad af tryghed i forbindelse med rejsen:

 

  • Best Travel har mere end 20 år på bagen - og er økonomisk velfunderet. 
  • Best Travel er medlem af Danmarks Rejsebureau Forening
  • Best Travel er medlem af Rejsegarantifonden
  • Best Travel har danske rejseledere på alle rejser og flodkrydstogter
  • Best Travel har dansk betjent vagttelefon 24/7
  • Best Travel følger altid - og uden undtagelse - rejsevejledningerne fra Udenrigsministeriet
  • Best Travel tilbyder altid refundering, hvis rejsen annulleres på grund af rejsevejledningerne
  • Best Travel refunderer hurtigt - der går højst 14 dage til du har pengene på din konto - og ofte endda kun ganske få dage.
  • Best Travel har vore gæsters tryghed og sikkerhed i højsædet - bedøm selv, ved at læse vore gæsters tilbagemeldinger på Trustpilot
Passport

Rejsevejledningen

Udenrigsministeriet farvelægger ikke længere rejvejledningerne udelukkende på baggrund af smittebilledet COVID-19 eller indrejserestriktioner i et land eller region. Færdigvaccinerede og tidligere smittede kan uden problemer rejse til mange lande, men reglerne er forskellige, og det er vigtigt, at du før rejsen tjekker indrejserestriktioner og krav på ambassadens COVID-19 hjemmeside.

Ikke-vaccinerede skal være ekstra opmærksomme på, at der i mange lande kan gælde begrænsninger ift. muligheden for at indrejse.

Ønsker du at se de øjeblikkelige rejsevejledninger for hele Europa, kan du trykke på linket her.

Husk også at se vores 'Oftest stillede spørgsmål' længst nede på siden. Her er bl.a. svar på spørgsmål vedr. annullering og refusion, brug af mundbind, indrejseformularer samt coronapas.

Best Travel giver Tryghedsgaranti

       

  • Gratis ombookning – indtil 90 dage før din afrejse kan du gratis ændre din rejse til en af vore mange andre rejser eller blot skubbe din afrejsedato*

  • Gratis navneændring – indtil 31 dage før din afrejse kan du gratis ændre navne på din bestilling*

  • Gratis ændring helt frem til afrejse, hvis du eller én af dine medrejsende på din billet bliver ramt af Corona* **

  • 21 dages fuld fortrydelsesret på din rejsebestilling hos Best Travel***

  • Medlem af både Rejsegarantifonden og Danmarks Rejsebureau Forening

  • Altid danske rejseledere på alle vore rundrejser og flodkrydstogter.

  • Altid adgang til dansk vagttelefon – åbent 24 timer i døgnet alle årets 365 dage

  • Altid alle penge retur – hvis din rejse bliver annulleret enten af os eller som følge af rejsevejledningerne, får du altid rejsens pris retur. Dette gælder uden undtagelse på alle vore rejser, og du skal aldrig vente mere end 14 dage på refunderingen.

*Gælder ikke oversøiske rejser samt krydstogter med MSC Cruises – men derimod alle vore flodkrydstogter og rundrejser i Europa.

** Hvis du eller en af dine (højest 4) medrejsende på samme billet kan fremvise en positiv coronatest foretaget mindre end 14 dage før afrejse, kan du flytte din afrejsedato uden gebyr.

*** Fortrydelsesretten bortfalder, når du indbetaler depositum. Fortrydelsesretten gælder alle rejser med mere end 3 måneder til afrejse - dog ikke krydstogter med MSC Cruises.

Har du brug for hjælp?

Kontakt Best Travel

Mangler du hjælp eller har du spørgsmål til vores rejser? Udfyld formularen og vi vil vende tilbage hurtigst muligt.

Vi bestræber os på at besvare alle henvendelser indenfor 2 hverdage.

Din henvendelse