coronavirus

Om rejser og coronavirus

Skal jeg bruge mundbind på rejsen? Får jeg mine penge tilbage, hvis min rejse annulleres? Skal jeg være vaccineret for at rejse? Skal jeg vise coronapas? Skal jeg udfylde en indrejseformular? Hvad betyder farverne i rejsevejledningerne? Disse spørgsmål og mange flere finder du svar på her på siden. Her gennemgår vi COVID-19s betydning for afviklingen af vores rejser.

Har du yderligere spørgsmål, som du ikke får besvaret her på siden, er du velkommen til at kontakte os pr. tlf. 7020 9899 eller udfylde formularen nederst på siden, hvorefter vi vil kontakte dig.

Stort set alle rejsemål er nu åbne!

Rejsevejledningerne gælder som udgangspunkt 14 dage frem. Det betyder med andre ord, at en rejse bliver annulleret, hvis Udenrigsministeriet 14 dage (eller mindre) før afrejsedatoen fraråder rejser til det pågældende land eller område og farvelægger dette orange eller rødt.

Som altid - vi kontakter dig direkte, hvis din rejse er berørt af de gældende rejsevejledninger.

Senest opdateret: 19. november 2021

Passport

Rejsevejledningen

COVID-19 har ikke længere betydning for rejsevejledningerne - hvad betyder det for dig?

Udenrigsministeriet farvelægger ikke længere rejvejledningerne på baggrund af smittebilledet COVID-19 eller indrejserestriktioner i et land eller region. Færdigvaccinerede og tidligere smittede kan uden problemer rejse til mange lande, men reglerne er forskellige, og det er vigtigt, at du før rejsen tjekker indrejserestriktioner og krav på ambassadens COVID-19 hjemmeside.

Ikke-vaccinerede skal være ekstra opmærksomme på, at der i nogle lande kan gælde begrænsninger ift. muligheden for at indrejse.

Ønsker du at se de øjeblikkelige rejsevejledninger for hele Europa, kan du trykke på linket her.

Husk også at se vores 'Oftest stillede spørgsmål' længere nede på siden. Her er bl.a. svar på spørgsmål vedr. annullering og refusion, brug af mundbind, indrejseformularer samt coronapas.

Oftest stillede spørgsmål

Ja.

Genåbningsplanen for rejser er baseret på, at alle rejsende enten er blevet vaccineret mod COVID-19 eller testet negativ lige før afrejsen.

 

For at kunne dokumentere dette, skal du medbringe dit coronapas på rejsen. Dette kan gemmes i din app på din telefon eller medbringes i udprintet format.

 

Vi informerer altid berørte gæster direkte om reglerne for netop deres rejsemål i deres afrejseinformation, som sendes ca. 7 dage før afrejse - ligesom vi naturligvis holder denne side ajourført.

Ja. Langt de fleste lande i Europa benytter fortsat mundbindet til at kontrollere smitten, så du er som gæst pålagt at skulle benytte mundbind i flere situationer. Vi oplyser mere konkret om brug af mundbind på netop din rejse i din afrejseinformation, som sendes ca. 7 dage før afrejse. Mere generelt kan det nævnes, at du kan som gæst forvente at skulle bruge mundbind i bl.a. lufthavne*, ombord på fly, i offentlig transport, på offentlige områder samt restauranter m.m.

 

*OBS: Det er fortsat obligatorisk for alle gæster at bære mundbind fra ankomsten til afrejselufthavnen til du er ude af lufthavnens område på rejsemåldet - og naturligvis omvendt på hjemrejsen. Med andre ord skal du bære mundbind overalt i lufthavnen samt på selve flyvningen. Det gælder også selvom Danmark har lempet på reglerne for brug af mundbind.

 

Vi anbefaler, at du medbringer mundbind hjemmefra!

De fleste lande kræver i øjeblikket, at rejsende udfylder en indrejseformular FØR afrejsen fra Danmark. Best Travel informerer herom i din afrejseinformation, som du modtager ca. 7 dage før afrejsen, såfremt der for dit rejsemål skal udfyldes en formular på forhånd.

 

Vi anbefaler desuden, at du altid - uanset transportform og rejsemål - medbringer mundbind, da lokale restriktioner kan ændres med kort varsel.

 

Vi anbefaler også, at du gør brug af Udenrigsministeriets "Danskerliste". Du kan læse mere herom her: https://um.dk/da/rejse-og-ophold/rejse-til-udlandet/danskerliste/

Ja, det kan du være helt sikker på.

Bliver en rejse annulleret fra vores side, vil vi altid tilbyde refundering. Du kan forvente at få dine penge retur senest 14 dage efter, at vi har annulleret din rejse - og ofte endda efter blot få dage.

Bemærk dog, at såfremt du har betalt rejsen med et gavekort, vil refunderingen også ske på et gavekort.

Hvis du ønsker at annullere din rejse på et tidspunkt, hvor Udenrigsministeriet hverken fraråder alle rejser – eller fraråder rejser specifikt til dit rejsemål med afrejse indenfor de næste 14 dage - vil annulleringen ske i henhold til vores almindelige betingelser (punkt 6.2.) og dermed udelukkende mod gebyr.

Hvis du ikke er færdigvaccineret skal du altid lade dig teste kort før afrejsen, således du medbringer et "frisk" testresultat til rejsen. Mange lander kræver, at testen skal være en PCR-test (den med podning i halsen).  Selvom du er færdigvaccineret vil det være en god idé at lade dig teste lige før afrejsen, da det skaber tryghed for alle på rejsen!

 

I nogle lande - herunder Italien -  er det desuden gældende, at man ved besøg på restauranter og seværdigheder skal fremvise sit coronapas - enten med dokumentation for færdigvaccination eller en frisk negativ test. Såfremt du ikke er færdigvaccineret, kan du derfor blive pålagt at lade dig teste på rejsemålet for egen regning.

 

I din afrejseinformation, som du modtager 7 dage før afrejsen, vil vi fremsende gældende krav for netop dit rejsemål.

Det gør du lige her på denne side, som vi opdaterer løbende.  Du er naturligvis altid velkommen til at kontakte os, men den seneste information vil altid fremgå af hjemmesiden, og du vil således oftest kunne få svar på dine spørgsmål her.

 

Sker der ændringer på din rejse, bliver du naturligvis kontaktet direkte.

 

Omtrent 7 dage før din afrejse udsender vi også vores afrejseinformation. Den vil også indeholde seneste opdaterede retninglinjer for COVID-19.

 

Det er også en god idé at holde sig orienteret på Udenrigsministeriets hjemmeside for rejsevejledninger.

Ja, det kan du trygt gøre. Hvis Udenrigsministeriet fortsat fraråder rejser til dit rejsemål 14 dage før afrejsen, annullerer vi rejsen og refunderer det indbetalte beløb. Dette gælder også, selvom du bestilte rejsen på et tidspunkt, hvor man frarådede rejser til området.

Best Travel følger naturligvis altid retningslinierne udsendt af de enkelte lande på rejsen. Generelt har vi dog fokus på:

 

  • Flere tomme sæder i bussen end normalt til at sikre god afstand . På visse destinationer får alle alene-rejsende et tomt sæde ved siden af sig i busserne (afhængig af nationale regler)
  • Rejselederen vil løbende have adgang til nye retningslinjer fra myndighederne i forhold til god hygiejne og information om symptomer.
  • Der vil være adgang til håndsprit i alle busser - og vi vil aktivt opfordre vore gæster til at bruge det.
  • Der vil blive indlagt ekstra tid til håndafspritning/håndvask på pausesteder og efter diverse besøg
  • Forplejning vil i øget omfang ske som tallerkenanretninger.
  • Sikre opdateret information tilpasset rejsevejledningen til de enkelte lande. Denne information vil blive fremsendt sammen med din afrejseinformation, som du modtager 7 dage inden afrejsen!
  • At opfordre vore gæster til - uanset transportform og rejsemål - at medbringe mundbind. Lokale regler og forhold kan ændre sig hurtigt, og derfor er det altid en god idé at have ekstra mundbind med på rejsen!

Er der under 14 dage til din afrejse, vil vi kontakte dig og informere dig om, hvordan det indbetalte beløb tilbagebetales. Bemærk, at det kun er muligt at annullere en rejse med henvisning til Udenrigsministeriets rejsevejledninger, hvis der er mindre end 14 dage til afrejse.

Det er kun orange og røde rejsevejledninger, som giver muligheden for at annullere. Rejser til lande med grønne og gule rejsevejledninger gennemføres.

 

Ja, du kan jf. vores betingelser (punkt 5.3) indtil 90 dage før afrejsen ganske gratis flytte din rejse til en senere afrejsedato (og/eller andet rejsemål, hvis det ønskes)

 

Mellem 61-90 dage før afrejsen kan det lade sig gøre mod et gebyr på kr. 1.000 pr. bestilling (ikke pr. person). Er der under 60 dage til afrejse, kan vi desværre ikke længere tilbyde at flytte din afrejsedato.

 

Generelt: Ovenstående gælder ikke på rejser, hvori der indgår MSC-krydstogter eller på oversøiske rejser.

 

Vælger du at flytte din rejse til en dyrere afrejsedato, skal du betale prisforskellen. Vælger du at flytte din rejse til en billigere afrejsedato, får du naturligvis rejsen til den billigere pris.

 

Ja, det skal du. Ellers vil din rejse blive annulleret, og det indbetalte depositum går tabt. Dette bekræftes også af Forbrugerrådet og Rejsegarantifonden. Du kan læse mere herom hos Rejsegarantifonden

Fordi vi i al beskedenhed mener, at vi kan give dig den største grad af tryghed i forbindelse med rejsen:

 

  • Best Travel har mere end 20 år på bagen - og er økonomisk velfunderet. 
  • Best Travel er medlem af Danmarks Rejsebureau Forening
  • Best Travel er medlem af Rejsegarantifonden
  • Best Travel har danske rejseledere på alle rejser og flodkrydstogter!
  • Best Travel har dansk betjent vagttelefon 24/7
  • Best Travel følger altid - og uden undtagelse - rejsevejledningerne fra Udenrigsministeriet
  • Best Travel tilbyder altid refundering, hvis rejsen annulleres på grund af rejsevejledningerne
  • Best Travel refunderer hurtigt - der går højst 14 dage til du har pengene på din konto - og ofte endda kun ganske få dage!
  • Best Travel har vore gæsters tryghed og sikkerhed i højsædet - bedøm selv, ved at læse vore gæsters tilbagemeldinger på Trustpilot

Best Travel giver Tryghedsgaranti!

       

  • Gratis ombookning – indtil 90 dage før din afrejse kan du gratis ændre din rejse til en af vore mange andre rejser eller blot skubbe din afrejsedato*

  • Gratis navneændring – indtil 31 dage før din afrejse kan du gratis ændre navne på din bestilling*

  • Gratis ændring helt frem til afrejse, hvis du eller én af dine medrejsende på din billet bliver ramt af Corona!* **

  • 21 dages fuld fortrydelsesret på din rejsebestilling hos Best Travel***

  • Medlem af både Rejsegarantifonden og Danmarks Rejsebureau Forening

  • Altid danske rejseledere på alle vore rundrejser og flodkrydstogter.

  • Altid adgang til dansk vagttelefon – åbent 24 timer i døgnet alle årets 365 dage!

  • Altid alle penge retur – hvis din rejse bliver annulleret enten af os eller som følge af rejsevejledningerne, får du altid rejsens pris retur. Dette gælder uden undtagelse på alle vore rejser! Og du skal aldrig vente mere end 14 dage på refunderingen!

*Gælder ikke oversøiske rejser samt krydstogter med MSC Cruises – men derimod alle vore flodkrydstogter og rundrejser i Europa.

** Hvis du eller en af dine medrejsende på samme billet kan fremvise en positiv corona-test foretaget mindre end 14 dage før afrejse kan du flytte din afrejsedato uden gebyr.

*** Fortrydelsesretten bortfalder, når du indbetaler depositum. Fortrydelsesretten gælder alle rejser med mere end 3 måneder til afrejse - dog ikke krydstogter med MSC Cruises.

Har du brug for hjælp?

Kontakt Best Travel

Mangler du hjælp eller har du spørgsmål til vores rejser? Udfyld formularen og vi vil vende tilbage hurtigst muligt.

Vi bestræber os på at besvare alle henvendelser indenfor 2 hverdage.

Har du spørgsmål til, hvordan COVID-19 kan påvirke din rejse, henviser vi til Om rejser og coronavirus

Din henvendelse